Keur
uplek ngobrol jeung Ki Madi ngeunaan kajadian ujian anu geus jeung kakara
lumangsung di sakuliah Nusantara. Dina
tipi jeung sababaraha Koran, dibèjakeun yèn aya guru jeung kapala sakola anu
ngantepkeun muridna nyaronto. Puguh wè, jadi teu kaharti tah, kalakuan samodèl
kitu tèh. Sabab pangna dilumangsungkeun ujian bareng, bari jeung soalna sarua tèh,
pikeun nganyahokeun geus nepi ka mana urusan pendidikan tèh. Naha geus sarua
hasilna atawa kualitasna di unggal daèrah, ulah nepi ka emblog-emblogan jiga cèt
anu dibahèkeun kana tèmbok. Tapi lamun anu diudagna ngan saukur lulus wungkul
bari jeung teu ngèndahkeun aturan mah, minangka totondèn yèn dunya pemdidikan tèh
geus dianggap gagal, sakurangna dina urusan ahlak. Sabab ku diantepkeun dina nyonto ogè, sarua
jeung geus nitah murid-muridna ngahalalkeun sagala cara, nu penting lulus. Ieu
kitu gambaran hasil pendidikan tèh? Anu teu ngajarkeun sikep kajujuran, jeung
ngatik sangkan barudak sakolana tanggungjawab kana polahna sorangan? Sabab pan meureun
maranèhanana tèh dina hiji waktu mah bakal jadi pamingpin ngagantian anu ayeuna
keur nyekel kalungguhan. Keur uplek, jol Ujang Kèmèd, datang tuluy milu
ngariung.
“Sanès ieu tèh Ki, hoyong tumaros, seueur
jalmi anu nyebatkeun ageman Sunda Wiwitan, èta tèh anu kawas kumaha tèa, Ki?”
manèhna nanya, teu gugur teu angin,
teuing kasandingan “jurig “ ti mana tah.
“Kabeneran
pisan, euy kamari aya incu datang catetan
ngeunaan Sunda wiwitan cenah mah meunang ngunduh tina internet, ti Wikipedia, sok tah baca sing tarik.
Sakalian kami ogè hayang nyaho,”saur Aki Madi bari ngasongkeun kertas sababaraha
lambar, ku Ujang Kèmèd diilo tuluy
dibaca. Sunda wiwitan bisa dihartikeun Sunda munggaran, Sunda mimiti, asli atawa sajati nyaèta agama atawa
kapercayaan sesembahan kana kakuatan
alam jeung karuhun anu dilakonan ku urang Sunda buhun, diantarana aya di
Kanèkès, Lebak, Banten Kidul, Sukabumi, Kampung Naga jeung Cigugur. Ceuk anu ngagemna, Sunda Wiwitan ieu
geus aya samèmèh datangna agama Hindu
jeung Islam. Dumasar kana katerangan ti puun kampung Cikeusik mertèlakeun yèn
urang Kanèkès lain panganut agama Hindu atawa Budha,tapi animisme, tapi
kabèhdieunakeun kapangaruhan Hindu jeun Islam.
Dina Carita Parahyangan ajaran
ieu disebut Jatisunda. Ajaran
Sunda wiwitan nempatkeun Sang Hyang Kersa
(Nu Maha Kawasa) atawa Nu Maha Kawasa ogè disebut Batara Tunggal , Batara Jagat atawa Batara Seda Niskala. Manten-NA lumahing di Buana Nyungcung, sedeng manusa jeung mahluk sèjènna nyicingna Buana Pan Tengah, sedeng anu panghandapna
Buana Larang (naraka). Antara Buana Nyungcung jeung Buana Tengah, aya 18 lapis
alam, pangluhurna Bumi Suci Alam Padang (alam khayangan, Mandala Hyang). Anu
kadua ti luhur nyaèta tempatna Sunan
Ambu Nyi Pohaci Sanghyang Asri. Sang Hyang Kersa sorangan nurunkeun tujuh
batara ka Sasaka Pusaka Buana, anu pangkolotna Batara Cikal tur dianggap
karuhun urang Kanèkès. Dasar ajaran Sunda Wiwitan nyekel dua poko
nyaèta cara ciri manusa jeung ciri bangsa.
Dina ciri manusa aya lima perkara, welas asih, undak usuk,
tatakrama, budibasa jeung budaya. Sanajan dina cara ciri bangsa basana umum,
tapi dina ajaran Sunda Wiwitan aya bèdana nyaèta, rupa, adat, basa,aksara jeung
budaya. Sakumaha aanu aya dina kitab Sunda Wiawitan nyaèta Siksa kanda(ng) Karesian. Agama ieu dina prak-prakanana ngalaman “kamajuan” pikeun ngahormat tempat-tempat anu
dianggap suci jeung karamat kayaning kabuyutan anu disebut Sasaka Pusaka Buana
jeung Sasaka Domas, sarta tumut kana papatah dina tatanèn, dina ajaranana loba
larangan atawa pamali. Pamali anu ceuk urang Kanèkès mah buyut tèa.
“Tah
aturan-aturan ieu anu diamalkeun ku urang Baduy Jero,” Ujang Kèmèd, tuluy ngarènghap
bangun nu cape. Tepi ka ayeuna, ajaran èta tèh masih kènèh diagem jeung
dilaksanakeun, ceuk paribasana mah teu unggut kalinduhan, gedag kaangina,
angger tumut tumuhu kana ajaran karuhunna baheula.
“Anu
hèbatna, urang ditu mah teu wawuheun jeung silih sikut, silih hakan, silih
jorag jeung sasamana. Bèda pisan jeung manusa ayeuna, anu cenah leuwih boga
adab jeung palalinter.”
Tidak ada komentar:
Posting Komentar