Ngaran
(tempat ) Cikabuyutan tètèla lain ngan saukur di Banjar (Ciamis) wungkul,
tètèla ampir di unggal tempat ogè aya.
Di Bogor sorangan aya Cikabuyutan anu pernahna di Kalurahan Baranangsiang, ayeuna mah tukangeun pisan
Botani Square.
Di
tempat èta aya kobak di sahandapeun tangkal sukun. Aya carita “ahèng”
sabudeureun Cikabuyutan ieu tèh, sakumaha kaalaman ku Mang Adun (ngaran samaran)
pensiunan panghulu (Lebè) anu gawèna purah ngawinkeun jalma. Kira-kira taun
1968, Mang Adun (keur lèlèngohan kènèh) katarajang panyakit eksim, suku jeung
awakna bunyanyahan, bengeutna ngandelan.
Teuing geus sabaraha dokter didatangan, tapi nya kitu tèa, panyakitna tèh can
diparengkeun cageur. Hiji peuting, anjeunna ngimpi didatangan ku nini-nini anu
nyebutna tèh ti Kampung Manggis. Nini-nini èta ngajelaskeun yèn lamun hayang
cageur panyakit Mang Adun tèh kudu diubaran ku daun duduitan sarta dipandikeun
di Cikabuyutan samèmèh shalat Jumaah. Ngarasa panasaran Mang Adun tèh nanyakeun
ka kolotna, ngeunaan impianana.
“Bener
nini manèh tèh dikuburkeunana di Kebon Manggis,” ceuk bapa Mang Adun. Singket
carita, kira-kira jam dalapan isuk, Mang Adun ngajugjug ka Cikabuyutan, gebrus
mandi bari dibalur ku daun duduitan meunang nutuan.
“Alhamdulillah,
poè katilu tèh borokna cageur, anu ngadagleg dina beungeut ogè morolok.
Cageurna tèh teuing pèdah ku akar sukun,
atawa cai èta mèmang mustajab, ”pokna tèh daria.
Cikabuyutan
atawa istilah Kabuyutan dina sajarah Sunda geus aya sakurangna mangsa munggaran
abad ka-11 M. Prasasti Sanghyang Tapak anu dijieun kira-kira taun 1006-1016 M,
nerangkeun yèn Prabu Sri Jayabupati (Raja Sunda) geus netepkeun sabagian tina wewengkon walungan Sanghyang Tapak,
minangka kabuyutan, nyaèta tempat larangan sarta kudu dihormat ku sakabèh
rahayatna. Kabuyutan anu kecap dasarna buyut mibanda dua harti nyaèta
nerangkeun turunan anu ka opat (anak ti incu) sarta pantangan, tabu alias cadu
atawa pamali. Kecap ieu ogè bisa dihartikeun kana tatali karuhun,
waktu anu kacida lilana, jeung naon waè anu dianggap karamat atawa suci.
Barang-barang
paninggalan para karuhun ogè remen dianggap kabuyutan, misalna goong kabuyutan.
Kabuyutan dina prakna leuwih nunjukkeun
kana tempat anu dianggap mibanda komara gaib (kakuatan) anu wujudna bisa
mangrupa wangunan, tempat anu pinuh tatangkalan. Contona wewengkon Kanèkès di Banten. Dina harti sèjèn
(filolog) kabuyutan leuwih dima’naan skriptorium, nyaèta tempat pikeun nyieun
jeung nyimpen naskah heubeul diantarana Kabuyutan Ciburuy, di Gunung Cikuray,
Kabupaten Garut. Ngeunaan Kabuyutan ieu ogè
kungsi disebutkeun ku Bujangga Manik
anu eusina nyebutkeun yèn Talaga Warna
anu mangrupa hulu Ciliwung tèh kabuyutanana Pakuan.
'Sadatang ka Bukit
Ageung: eta hulu Cihaliwung, kabuyutan ti Pakuan, sanghiang Talaga Warna."
Anu
disebut Bukit Ageung anu aya di puncak pastina tèh Gunung Gedè. Jadi boh Talaga
Warna atawa Gunung Gedè (Ageung) geus
aya jaman Karajaan Pajajaran anu
purasabana Pakuan tèa. Ngeunaan hal ieu aya ogè anu nyebutkeun yèn Bukit Ageung
jeung Talaga Warna anu disebut ku Bujangga Manik tèh sarua jeung Talaga Rena
Mahawijaya (sakumaha anu disebutkeun dina prasasti Batutulis) sedeng Gunung
Ageung disaruakeun jeung Badigul tèa. Urusan Kabuyutan ieu di jaman baheula
kacida dihormatna, dina Amanat
Galunggung disebutkeun kalayan teges yèn kabuyutan kudu dijaga, Raja anu teu
bisa ngarawat jeung ngarumatna di wewengkon kakawasanana, leuwih hina tibatan kulit
lasun (careuh) anu geus dipiceun dina wadah runtah. Ieu tangtuna siloka pikeun
urang sarèrèa. Kahareup bakal kanyahoan, naha wewengkon Tugu Kujang kaasup
kabuyutan, atawa supata baheula tèh lumaku kènèh nepi ka kiwari? Kaasup anu dicaritakeun dina Pantun Bogor,
anu diantarana bakal aya anu patingkodongkang ngawarah anu calutak. Sabab lamun
dititènan tètèla wangsit Siliwangi anu “diucapkeun jeung (ditulis) ratusan taun
katukang tèh, geuning loba karandapan di jaman kiwari. Tah kitu !
Wallahualam bissawab. (Tina sababaraha sumber)//tina Jurnal Bogor